Entartet

Goed, slecht of geen van beide

Of een kunstwerk nou ‘entartet’ wordt genoemd of niet, men kan zich de vraag stellen in welke zin, met betrekking tot kunst, sprake kan zijn van kwalificaties als ‘goed’ en ‘slecht’. Museumbezoekers relateren de kwaliteit van het getoonde werk maar al te gemakkelijk aan de esthetische waarde die dit voor hen heeft. Of kunst ‘goed’ of ‘slecht’ wordt bevonden wordt dan ingegeven door persoonlijke voorkeur, die meestal is gerelateerd aan kwalificaties als ‘mooi’ en ‘lelijk’. Voor sommigen is het verschil tussen goed en slecht enkel gebaseerd op het gegeven of de voorstelling figuratief is dan wel abstract. Ook zijn er kunstbeschouwers die hun oordeel laten afhangen van de eigen associaties bij het door de kunstenaar afgebeelde onderwerp of van diens (gebrek aan) vakmanschap, zonder dat zij oog hebben voor beeldende kwaliteiten als bijvoorbeeld toepassing van kleur en vorm, toets, lijnvoering, ordening, compositie en materiaalbeheersing. De elementen die bijdragen aan een krachtig beeld zijn even talrijk en divers als de kunstenaars op deze aarde. Behalve door de al eerder genoemde elementen kan de kracht van de beelden o.a. worden bepaald door toepassing van perspectief. Maar ook het ontbreken daarvan kan een krachtig beeld bewerkstelligen, bijvoorbeeld in het werk van de naïeven die de vormen vereenvoudigen in combinatie met een expliciet kleurgebruik.